Tuesday, August 13, 2013

Cebisan biskut Raya dalam kelalang plastik:peranan Anak Muda

Bismillahirahmanirahim

Setelah sekian lama meninggalkan blog ini,kerana kekurangan idea untuk menulis,namun segala puji bagi Allah yang telah memberi kekuatan untuk jari jari ini kembali menari di atas papan kekunci Acer.insha Allah sedikit sebanyak perkongsian kali ini moga bermanfaat untuk dikongsi bersama.

Satu masa dahulu,saya pernah sebut "anak muda perlu belajar,sekiranya tidak,perlu bekerja,lagi bagus belajar dan bekerja".apa yang penting secara ringkas di sini adalah tegasnya,anak muda perlu melakukan sesuatu,perlu progresif,aktif,proaktif.justeru,tindakan saya menyertai dan bergabung dengan sahabat saya Khairul Naim Rafidi membentuk Mahasiswa Melayu Progresif (MMP) berpusat di Shah Alam.


saya tidak bercadang untuk mempromosi MMP di sini,bukan dalam pos saya kali ini.apa yang saya ingin tekankan adalah merujuk kepada frasa yang sebut di awal tadi yakni samada belajar,bekerja mahupun keduanya.kerana saya melihat secara kasar khasnya dalam masyarakat Melayu semakin pudar item item ini.masih ada yang enggan belajar,begitu juga lebih suka menganggur.itu tidak baik,tidak produktif dan sumber manusia yang berpotensi sudah dibazirkan di situ.

oleh itu,saya menggesa supaya marilah kita sama-sama memastikan kita tergolong dalam kalangan mereka yang belajar atau menuntut ilmu baik di peringkat universiti,kolej mahupun institusi pondok sekalipun,ataupun berada dalam kalangan mereka yang bekerja,baik secara tetap,sambilan ataupun kerja sendiri yang menyumbang sedikit sebanyak kepada perkembangan dan kemajuan kemahiran interpersonal dan ekonomi individu.kalau boleh berada dalam kedua-dua bulatan ini,itu lagi baik,namun haruslah diseimbangkan sebaiknya,sebijaknya.

sekian saja untuk kali ini,moga bermanfaat.selamat hari raya aidilfitri saya ucapkan kepada semua sahabat beragama Islam.

penulis ialah Biskut Alyahya,Setiausaha Agung Mahasiswa Melayu Progresif


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...